Pere Vergés, 1-7°. 08020 - Barcelona
93 498 71 28 - acap@acap.cat

09/02/2022 -

Webinar

EL JOC EN LA TERAPÈUTICA AMB NENS

A què juguem amb els nens en els nostres despatxos?

Quina és la seva funció terapèutica?

Per a què juguem amb els nens?

A què juguem amb els nens que no juguen?

Adreçat a: psicoanalistes, psicòlegs, logopedes, fisioterapeutes, psicomotricistes, terapeutes ocupacionals, equips en general que es dediquin a l'Atenció precoç en la clínica amb nadons  i nens petits.

 

INTRODUCCIÓ                                                          

 

El joc per a la Psicologia dinàmica (psicoanàlisi) és el territori privilegiat per a la trobada amb un nen o nena. L'infantil és un nen jugant. El desig “de jugant” permetent-li al petit subjecte viure una realitat més plaent. A les seves fronteres es va construint la realitat, la que demanda i instaura els seus límits. El joc trama una realitat més plaent, necessària per a poder sostenir i suportar la lògica i els límits de la realitat. El joc és el territori en el qual es constitueix el subjecte infantil.

En totes les intervencions diagnòstiques o en els tractaments amb bebès i nens i nenes es diu que són a través del joc, no obstant això, existeixen notables diferències sobre, que és el joc i l'ús que es fa d'ell.

 

OBJECTIUS

 

L'objectiu del curs és transmetre una manera de pensar el joc infantil i la seva funció dins del treball terapèutic amb nens. A partir d'aquest recorregut, és possible pensar el transversal del joc en la clínica interdisciplinària amb nens i nenes. Definir i explicar com la funció del joc és determinant en la constitució del subjecte i li garanteix a un nen habitar un lloc infantil.

 

• Determinar quina és la funció del joc en el treball terapèutic.

• Aportar referències teòriques que sustenten aquesta manera d'intervenció.

• Presentació de vídeos de casos clínic per a l'anàlisi de les intervencions del terapeuta.

• Pensar les intervencions en el joc amb nens que no juguen.

• Reflexionar sobre els diferents abordatges terapèutics i la seva conceptualització del joc.

• Abordar el transversal del joc en els abordatges terapèutics de les diferents disciplines.

 

 

CONTINGUTS

Lloc i temps del joc.

El joc en els temps de constitució del subjecte.

Les funcions parentals i la sustentació del joc en els fills.

El joc pròpiament dit: de ser jugat a estar jugant.

La regla de joc. “Val que …” (Dona-li que …) Desenvolupaments sobre:

“El joc i els objectes que parlen, els personatges como a mirall del subjecte”.

L'objecte parlant i jocs de personatges”.

El transversal del joc en la clínica interdisciplinària amb nens.

El joc en els diversos abordatges terapèutics.

 

 

METODOLOGIA

 

A cadascuna de les trobades hi haurà un desenvolupament teòric sobre els diferents continguts. Es proposarà una bibliografia que acompanyarà els desenvolupaments conceptuals.

En un segon moment de la trobada s'obrirà l'espai de preguntes sobre els conceptes teòrics desenvolupats.

Un tercer moment es presentaran vinyetes clíniques que exemplifiquin els desenvolupaments teòrics. Es presentaran vàries filmacions d'algunes sessions.

Es podran treballar materials clínics presentats pels participants per a pensar articulacions des d'aquesta perspectiva.

Secretaria ACAP.
FERNANDO PEDRO MACIEL: Llicenciat en Psicologia. Universitat de Buenos Aires. Psicoanalista.
Ex membre de FEPI Fundació per a l'Estudi dels Problemes de la Infància. Ex- membre de l'equip de direcció del Centre Dra. Lydia Coriat de Bs As. (2008)
Membre fundador de “Lloc d'Infància” (1999). www.lugardeinfancai.com.ar Grup de treball dedicat a la docència, recerca i atenció clínica de nens amb problemes en el desenvolupament. Ex coordinador General de la publicació Escrits de la Infància. (2008).
Membre del consell assessor de la publicació de la revista de la ACAP Desenvolupa.
Supervisor d'equips d'Atenció precoç en clínica de bebès i nens amb problemes en el desenvolupament.
Integrant d'equips docents per al dictat de cursos de formació en Psicoanàlisi de nens i Psicoanàlisis dels problemes en el desenvolupament infantil, tant a l'Argentina com a l'estranger. Va participar com a dissertant en nombroses jornades i congressos nacionals i internacionals.
Publicacions Coautor de: “Criança: Sujeito na Equipi Interdisciplinari” Ed: Nucli d'Estudis Psicoanalítics e Editora Universitària de UFPE – Recife – Pernambuco – Brazil. (2004).
Compilador i coautor de: “Una cita amb Freud” Potlach, trobada psicoanalítica. Editorial: JVE Psiqué. 1996.
Publicacions d'articles en revistes especialitzades.
30
6
Normal: 230 €
Soci: 185 €
Zoom
Videoconferència
9,16, 23 de febrer i 2 de març de 2022.
13 - 16 h.
12 h.
Descarregar Adjunt (2022 Programa El joc en la terapeutica amb infants F Maciel.pdf)