Pere Vergés, 1-7°. 08020 - Barcelona
93 498 71 28 - acap@acap.cat

20/10/2021 - L’atenció a la primera infància basada en la mentalització parental.

Adreçat a  psicòlegs i altres  professionals interessats en  aprofundir en el  concepte de mentalització parental .

 

Introducció

El concepte de mentalització parental es considerat essencial per al desenvolupament infantil i per al desplegament de la parentalitat. En aquest curs es presenten els principis bàsics de la mentalització i la capacitat reflexiva parental, així com algunes eines per a l’exploració i la intervenció. La teorització en mentalització parental i vincle representa una via per a apropar-nos a la capacitat parental per a subjectivar l'infant i a si mateixos. La intervenció per al desenvolupament de la mentalització parental es d’una elevada potencialitat terapèutica i preventiva, imprescindible per intervenir en el desenvolupament infantil a través de la parentalitat.

 

Guió

1ª Sessió

  1. El concepte de mentalització i funcionament reflexiu parental.
  2. La mentalització prenatal i la perinatalitat: Algunes recerques actuals
  3. La transmissió intergeneracional de l’aferrament i el funcionament reflexiu.

2ª Sessió

  1. Introducció a la PDI.
  2. Introducció a l'ús clínic de la PDI.
  3. Exploració i valoració de la capacitat de mentalització:
    1. Indicadors a explorar
    2. Perfils de mentalització parental i manifestacions infantils.
    3. Algunes recerques actuals.
  4. Implicacions per a la clínica.

   

 

Objectius Generals

  • Comprensió del concepte de mentalització parental i la seva relació amb el vincle d'aferrament.
  • Identificació d'indicadors de mentalització bàsics en la clínica d'atenció precoç.
  • Identificació de conceptes bàsics per a una intervenció basada en la mentalització.

 

Metodologia

  • Presentacions teòriques amb il·lustracions clíniques.
  • Es realitzarà activitat grupal en petits grups.
  •  

Bibliografia recomanada

  1. Bateman, A. and Fonagy, P. (Ed.). (2012). Handbook of mentalizing in mental health practice. London: American Psychiatric Publishing. doi:10.1002/9780470712986.ch9
  2. Bowlby, J. (1998). El Apego (2a Ed.; 1969). Barcelona: Paidós.
  3. Fonagy, P. (2004). Teoría del Apego y Psicoanalisis. Barcelona: ESPAXS,S.A., Ed.
  4. Golanó, M.; Aramburu, I.; Pérez-Testor, C. & García, J. (2020). Mentalización y parentalidad: Implementación de la Parent Development Interview-Revised (PDI-R) en la clínica de la primera infancia. Temas de Psicoanálisis. Núm. 20.
  5. Golanó Fornells, M.; Pérez-Testor, C. & Salamero, M. (2019). La mentalización parental en la investigación y en la clínica con padres: La Parent Development Interview (PDI). Revista de Psicopatologia del Niño y del Adolescente. Fundación ORIENTA, 34: 91-103.
  6. Golanó Fornells, M.; Pérez-Testor, C. & Salamero, M. (2018).  The Spanish and Catalan versions of the Parent Development Interview Revised (PDI-R): Adaptation and Validation process.  Contemporary Family Therapy. Springer. https://doi.org/10.1007/s10591-018-9457-y
  7. Ibáñez, M. (2013). El estudio del apego y de la función reflexiva: instrumentos para el diagnóstico y la intervención terapéutica en salud mental. Temas de Psicoanálisis, 5, 1–26.
  8. Slade, A. & Holmes, J. (2020). El apego en la práctica terapéutica. Biblioteca de Psicologia: Desclée de Brower. Londres.

 

ACAP
Marta Golanó Fornells, Dra. Llicenciada en Psicologia i especialista en Psicologia Clínica per la Universitat de Barcelona (UB). Doctora en Psicologia per la Universitat Ramon Llull (URL). Experiència de més de 20 anys com a psicoterapeuta i assessorament clínic en l'àmbit de la perinatalitat, la infància i la família en la xarxa assistencial pública de Catalunya.
Acreditada per l’Anna Freud National Center for Children and Families (AFNCCF) de Londres en Parent Development Interview (PDI) i formadora de Reflective Functioning en Parent Development Interview (PDI) pel PDI-Training Institut de Nova York. Formada i supervisora en MBT for Children pel Yale Child Study Center. Formada en altres formacions basades en la mentalització.
Docent del Màster de Teràpia Familiar, de Psicoteràpia Psicoanalítica Contemporània i del d'Atenció Precoç i investigadora del Grup de Recerca en Mentalització i Avaluació d'Intervencions Psicològiques (GREMAIP) de l'Institut Universitari de Salut Mental Fundació Vidal i Barraquer (IUSMFVB)
30
10
Normal: 130 €
Soci: 110 €
Zoom
Videoconferència
Dimecres 20, divendres 22 i dijous 28 d´octubre.
9:30-12h
7,5h
Descarregar Adjunt (L’atenció a la primera infància2.pdf)