Pere Vergés, 1-7°. 08020 - Barcelona
93 498 71 28 - acap@acap.cat

06/10/2021 -

“El Joc a l´ Atenció Precoç:

A què juguem amb els nens?”

 

Adreçat a: psicoanalistes, psicòlegs, logopedes, fisioterapeutes, psicomotricistes, terapeutes ocupacionals, equips en general que es dediquin a l'Atenció precoç a la clínica amb nadons i nens petits.

 

Introducció

El joc per la Psicologia dinàmica (psicoanàlisi) és el territori privilegiat per a la trobada amb un nen o nena. És el lloc de l'infantil, on el desig “de jugant” permetent-li al petit subjecte viure una realitat més plaent. A les seves fronteres es va construint la realitat la que demanda un limiti, i instaura els seus límits. ell, es construeix la realitat més plaent, necessària per  poder sostenir i suportar la lògica i els límits de la realitat. El joc és el territori en el qual es constitueix el subjecte infantil.

En totes les intervencions diagnòstiques o terapèutiques amb els bebès, els nens i nenes les intervencions són a través del joc, no obstant això, existeixen notables diferències sobre l'ús que es fa d'ell i com és la seva funció en els diferents abordatges terapèutics i en les diferents disciplines.

 

El curs està dirigit a psicoanalistes, psicòlegs, logopedes, fisioterapeutes, psicomotricistes, terapeutes ocupacionals, equips en general que es dediquin a l'Atenció precoç a la clínica amb nadons i nens petits.

 

 

 

Objectius.

 

L'objectiu del curs és transmetre la forma en que la psicologia dinàmica (psicoanàlisi) conceptualitza el joc infantil i la seva funció dins de la praxi amb nens. A partir d'aquest recorregut teòric, és possible pensar el transversal del joc en la clínica interdisciplinària amb nadons,  nens i nenes. Definir i explicar com la funció del joc és determinant en la constitució del subjecte i li garanteix a un nen habitar un lloc infantil.

 

• Quina és la funció del joc en la infantesa?

• Recorregut sobre el concepte de joc, i la seva funció, dins de la teoria de la psicologia dinàmica.

• A què es juga amb els nens i nenes que no juguen?

• Reflexionar sobre els diferents abordatges terapèutics i com s'entén el joc en la trobada amb nens i nenes.

• Abordar el transversal del joc en els abordatges terapèutics de les diferents disciplines.

 

 

 

 

 

Continguts.

 

Lloc i temps del joc.

El joc en els temps de constitució del subjecte.

Les funcions parentals i la sustentació del joc en el lactant.

El joc pròpiament dit: de ser jugat a estar jugant.

La regla de joc. “Val que …” (Dale que …) la regla fonamental en la trobada del psicoanalista amb un nen.

Desenvolupaments sobre:

“El joc com a mirall del subjecte”.

“L'objecte parlant i jocs de personatges”.

El transversal del joc en la clínica interdisciplinària amb nens.

El joc en els diversos abordatges terapèutics.

 

 

Metodologia

 

A cadascuna de les trobades hi haurà un desenvolupament teòric sobre els diferents continguts. Es proposarà una bibliografia que acompanyarà els desenvolupaments conceptuals.

En un segon moment de la trobada s'obrirà l'espai de preguntes sobre els conceptes teòrics desenvolupats.

Un tercer moment es presentaran vinyetes clíniques que exemplifiquin els desenvolupaments teòrics. Es presentaran algunes filmacions de sessions.

Es podran treballar materials clínics presentats pels participants per pensar articulacions des d'aquestes perspectives.

 

ACAP
Fernando Pedro Maciel: Llicenciat en Psicologia. Universitat de Buenos Aires. Psicoanalista.
Exmembre de FEPI Fundació per a l'Estudi dels Problemes de la Infància. Exmembre de l'equip de direcció del Centre Dra. Lydia Coriat de Bs As. (2008)
Membre fundador de “Lloc d'Infància” (1999). www.lugardeinfancia.com.ar Grup de treball dedicat a la docència, recerca i atenció clínica de nens amb problemes en el desenvolupament. Ex-coordinador General de la publicació Escrits de la Infància. (2008).
Membre del consell assessor de la publicació de la revista de l´ ACAP, Desenvolupa.
Supervisor d'equips d'Atenció precoç en clínica de bebès i nens amb problemes en el desenvolupament.
Integrant d'equips docents pel dictat de cursos de formació en Psicoanàlisi de nens i Psicoanàlisis dels problemes en el desenvolupament infantil, tant a l'Argentina com a l'estranger. Va participar com dissertant en nombroses jornades i congressos nacionals i internacionals.
Publicacions Coautor de: “Criança: Sujeito na Equipi Interdisciplinari” Ed: Nucli d'Estudis Psicoanalítics e Editora Universitària de UFPE – Recife – Pernambuco – Brazil. (2004).
Compilador i coautor de: “Una cita amb Freud” Potlach, trobada psicoanalítica. Editorial: JVE Psiqué. 1996.
Publicacions d'articles en revistes especialitzades.
30
12
Normal: 185 €
Soci: 160 €
Zoom
Videoconferència
Dimecres 6, 13, 20, 27 octubre 2021.
De 13h a 16h.
12 h.
Descarregar Adjunt (El Joc a l´Atenció precoç (Unicode Encoding Conflict).pdf)