Pere Vergés, 1-7°. 08020 - Barcelona
93 498 71 28 - acap@acap.cat

01/10/2021 -

ELS NENS DE LA PSICOANÀLISI:

 El que ens ensenyen els casos clínics

Adreçat a:  als diferents professionals de l’atenció a la primera infància (psicòlegs, logopedes, fisioterapeutes, etc.) que desitgin apostar per una atenció a la infància centrada en la subjectivitat i vulguin construir eines per a la pràctica amb els infants i les seves famílies.

 

Objectius Generals

Aquest curs té com a objectiu extreure qüestions fonamentals que apareixen en la clínica de la petita infància tant en relació al diagnòstic com de la tècnica a partir del treball de casos publicats per psicoanalistes reconeguts per les seves elaboracions en l’àmbit de la intervenció amb infants.

 

 

Metodologia

 

En aquest curs ens proposem, a partir de casos descrits per psicoanalistes que van aprofundir en la clínica amb nens petits, estudiar diverses qüestions que implicades en l'estructuració del psiquisme i/o de la formació de símptomes en els nens. Gràcies a ells, i des de l’orientació lacaniana,  podrem avançar en el coneixement d’allò que es posa en joc en la infància i en la manera en què la nostra intervenció en el treball del CDIAP i altres dispositius pot redundar en un benefici terapèutic. S'abordaran qüestions com ara la construcció del cos, la posició del professional davant l'autisme, l'angoixa i els somnis en la infància, la fòbia, el retard mental.

La teoria psicoanalítica sorgeix d'una clínica que s'especifica per la hipòtesi de l'inconscient i el poder de la paraula. La clínica que escoltem en els CDIAP ofereix un lloc privilegiat per a constatar-lo. Freud amb el tractament del petit Hans i la seva fòbia, va mostrar bé com va procedir en la seva anàlisi, així com la riquesa conceptual que en va saber extreure. Després van venir altres psicoanalistes, amb nous interrogants i noves aportacions sobre la comprensió dels processos de la infància. En aquest curs ens acostarem a casos de Dolto, Winnicot, Schumman, els Lefort i Mannoni, els quals, van rendir compte de les seves hipòtesis exposant algunes qüestions de la seva pràctica clínica per a demostrar-les.

CLASSES:

 

1 octubre El “cas Bernadette”, de Françoise Dolto. La construcció del cos en una nena de 5 anys. Elisa Thomas.

 

15 octubre El “cas Sandy”, d’Anneliese Shnurmann. Que és una fòbia? Carme Dueñas.

 

5 de novembre Psicoanàlisi de la petita Piggle, de Winnicott. L’angoixa i els malsons infantils Isabel Martínez.

 

12 novembre La clínica de Maud Mannoni. La marca del retard mental Rosa Escapa.

 

26 de novembre El cas Robert”, de Rosine Lefort. Posició del professional amb el subjecte autista. Elisa Thomas.

acap
• Carme Dueñas: psicòloga clínica i psicoanalista al CDIAP Agalma. Ex-membre del departament diagnòstic infantil Hospital Nen Déu.

• Rosa Escapa: psicòloga clínica i psicoanalista. Experiència CDIAP. Membre creador mètode EXULI per atenció a joves migrants i refugiats. Ex-membre equip CDIAP Fundació Catalana Síndrome de Down Supervisió a professionals de CDIAP

• Isabel Martínez: psicòloga clínica i psicoanalista a càrrec del Servei d’Atenció Psicològica Infantil i Juvenil -SAPIJ- Ajuntament Parets Vallès.
Membre de la Xarxa de Bons Tractes a la Infància i Adolescència - Parets Vallès- i Taula Vallesana de Salut Mental i Addicions.

• Elisa Thomas: psicòloga i psicoanalista al CDIAP Agalma. Experiència com a Psicòloga d’EAIA Ajuntament de Barcelona. Membre creador mètode EXULI per atenció a joves migrants i refugiats. Supervisora de professionals de l’educació social.
25
8
Normal: 115 €
Soci: 90 €
Zoom o a la seu de l’Ateneu de Clínica psicoanalítica c/ Aragó nº 186.)
Es pot triar online i /o presencial
1, 15, d´octubre, 5, 12 i 26 de novembre
15h a 16:30h
7,5h
Descarregar Adjunt (El nens de la psicoanáisi.pdf)