Pere Vergés, 1-7°. 08020 - Barcelona
93 498 71 28 - acap@acap.cat

16/04/2021 -

ESPECIFICITAT DEL TREBALL CLÍNIC AMB NENS

  Eines per orientar el treball multidisciplinari en la 1ª infància

Adreçat a: Aquest curs està dirigit als diferents professionals de l’atenció a la primera infància (psicòlegs, logopedes, fisioterapeutes, etc.) que desitgin apostar per una atenció a la infància centrada en la subjectivitat i vulguin construir eines per a la pràctica amb els infants i les seves famílies.

Introducció

Quan expliquem a les persones que ens són properes que treballar amb nens petits suposa dificultats afegides respecte el treball amb adults, és habitual trobar-nos amb expressions de sorpresa.

Si bé és cert que els nens i nenes ocupen un lloc inèdit en la societat actual pel que fa a dedicació, literatura, reflexió i legislació, semblaria que pel que fa al seu psiquisme es continua considerant els infants com subjectes més simples. Els professionals sabem que són subjectes en construcció, però en cap cas més simples.

Aquest curs pretén reflexionar sobre qüestions fonamentals que convé tenir present en la clínica amb els petits.

  • Com pensar l’inconscient i les seves manifestacions en la infància?
  • Com escoltar els elements que orienten cap a l’estructura psíquica del nen? Com incorporar aquestes qüestions en els diagnòstics utilitzats per la Xarxa d’Atenció precoç així com en d’altres classificacions diagnòstiques?
  • Com s’instal.la i com opera la transferència amb el nen?
  • És possible el treball amb el nen sense una bona transferència amb els pares? Com maniobrar amb la interpretació en el treball amb infants?

 

 

Objectius Generals

Aquest curs té com a objectiu plantejar qüestions bàsiques vinculades a la intervenció en petita infància des d’àmbits com la psicologia, logopèdia, fisioteràpia, treball social, educació, etc. des d’una orientació psicoanalítica. Orientació que s’allunya d’aquells discursos actuals que encasellen el malestar del nen en un diagnòstic, el qual ens diu molt poc de la seva subjectivitat i que redueixen la intervenció a l’aplicació de fórmules protocol·làries iguals per a tots. És a dir treballar de cara a trobar, precisament, la modalitat d’atenció personal i única per a cada subjecte que escoltem.

 

Metodologia

El curs emprarà una metodologia didàctica i assequible de manera que teoria i pràctica estan articulades en cada sessió. La darrera sessió se centrarà en l’anàlisi de casos que posarà en pràctica algunes de les concepcions del curs. Al final de cada exposició es donarà pas a les intervencions, preguntes i aportacions dels participants, donant espai a un intercanvi i treball de debat conjunt.

 

Programa:

El curs està estructurat en 6 classes que articulen el marc teòric amb la pràctica clínica actual.

  1. Com es manifesta l’inconscient en els infants?
  2. Més enllà del diagnòstic institucional: les estructures psíquiques
  3. El vincle terapèutic: la transferència
  4. Com escoltar els nens
  5. Què es posa en joc en les entrevistes amb els pares
  6. Anàlisi de casos

ACAP
· Carme Dueñas: psicòloga clínica i psicoanalista al CDIAP Agalma.

· Rosa Escapa: psicòloga clínica i psicoanalista. Experiència CDIAP.

· Lola López: psicòloga clínica, psicoanalista i membre fundadora del CDIAP Agalma.

· Isabel Martínez: psicòloga clínica i psicoanalista a càrrec del Servei d’Atenció Psicològica Infantil i Juvenil -SAPIJ- Ajuntament Parets Vallès.

· Lupe Sierra: psicòloga i psicoanalista al CDIAP Agalma.

· Elisa Thomas: psicòloga i psicoanalista al CDIAP Agalma.
30
12
Normal: 140 €
Soci: 110 €
l’Ateneu de Clínica Psicoanalítica-Catalunya
C/ Muntaner 440, Ppal, 1a A. Barcelona
Divendres 16 i 30 d’abril i 14 de maig de 2021.
de 15:30 a 19:30h
12h
Descarregar Adjunt (ACAP 2021 ESPECIFICITAT DEL TREBALL CLÍNIC AMB NENS.pdf)